fredag 8. april 2011

Vi drar på Harrytur

Skikkelige østfoldinger drar på minst en harrytur i uka. Man sparer jo inn turen til Svinesund bare ved å kjøpe noen liter melk. 
-Idag drar vi på harrytur, sa jeg til Samson. 
-Vi er jo bare ca 20 min fra grensen til Harryland, forklarte jeg min sorte venn.
Samson forsto etterhvert hva jeg mente. Hans forhold til Tanzania og folkene der er omtrent slik vårt forhold er til svenskene. Vi dro avgårde, men møtte en svært så stengt grense med spikermatter i veien og flere bommer. Men vi parkerte bare bilen og begynte å spasere mot grensen. Siden Samson kjente de fleste her og siden kenyanerne er et kult og avslappet folkeslag så spaserte vi bare over grensen omtrendt som illegale flykninger på en nedlagt grenseovergang. 

Den ellers svært så blide Samson skiftet nesten personlighet da han kom over grensen. Det var tydelig at han ikke likte dette stedet. Men han fikk 18 tanzaniske gærninger for hver kenyanske shilling. Dermed ble det flere tusen gærninger for noen brus. Vårt opphold i dette litt kommunistiske landet ble svært så kortvarig. Stedet var rett og slett litt Harry.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar